donderdag 1 juli 2010

The graduate - Charles Webb


Het afstuderen aan de universiteit is een groot feest, wat graag met vrienden en familie gevierd wordt. De mensen zijn trots en blij en de afgestudeerde wordt verwend. Meestal is er een terugblik op mooie ervaringen en prestaties, wellicht wat genânte verhalen waar iedereen nu om kan lachen.
Maar voor Benjamin Braddock gaat dit niet op. Ben wil niets liever dan wat tijd en ruimte om na te denken, want de kersverse afgestudeerde maakt zich zorgen om zijn toekomst. Nadat hij op de avond van zijn afstudeerfeestje mrs. Robinson, een goede familievriend, naar huis heeft gebracht, neemt hij een onverwacht besluit.

Zijn besluit lijkt weinig gevolgen te hebben en behoorlijk vlekkeloos te verlopen, totdat Ben Elaine, de dochter van de Robinsons, mee uitvraagt. Mrs. Robinson verbiedt het hem, maar Benjamin trekt zich er niks van aan. Op een dag besluit Benjamin dat hij met Elaine moet trouwen. Hij gaat haar achterna in de stad waar ze studeert, maar als hij Elaine eindelijk tegenkomt, wil zij niets van hem weten. Hij heeft immers haar moeder verkracht.

Wat van die bewering waar is en hoe dit verhaal afloopt, zul je uiteindelijk toch zelf moeten lezen, want ik wil niet teveel verklappen. Zelf vond ik het einde van dit boek best verrassend, maar toch miste er een climax. Misschien komt dat omdat ik tijdens het lezen van dit verhaal de emoties van de karakters miste en het vooral heel vlak vond. Opvallend voor mij was het vele herhalen van gesproken zinnen. Ofwel de personages zijn allemaal lichtelijk doof, of Webb is bang dat de boodschap
niet overkomt bij de lezer.

De film daarentegen heb ik iets positiever ontvangen. Doorgaans valt een verfilming mij meestal tegen, dit is de eerste uitzondering daarop. De hoofdpersonen werden beter, levendiger en menselijker neergezet dan in het boek. Ook de emoties waren veel duidelijker en dat maakte het gelijk een stuk interessanter. Wat een groot pluspunt van deze verfilming is, is dat vrijwel de gehele verhaallijn van het boek terugkomt in de film. Belangrijke punten zijn niet overgeslagen en er zijn geen opvallende wijzigingen ten opzichte van het boek.

Ik persoonlijk zou eerder de film dan het boek aanraden. Ik mis echter bij beiden de moraal van het verhaal en dat vind ik enorm jammer.

ISBN: 9780140026931

Geen opmerkingen:

Een reactie posten