vrijdag 23 juli 2010

Diner voor 2 - Heather & Rose MacDowell

Waarom ik soms kies om een bepaald boek te lezen, is mij nog altijd een raadsel. Hoewel ik het liever zou ontkennen, heb ik namelijk behoorlijk wat vooroordelen over bepaalde genres en boeken. Ook bij dit boek was dat duidelijk het geval. Was, want ik heb gezien dat mijn vooroordelen - gelukkig - lang niet altijd juist zijn.

'Diner voor 2' luidt de titel van het boek, gedrukt in een chique lettertype, gesierd met bloemetjes en pumps. In tegenstelling tot de kreeft op de kaft van 'Het Diner', wekt deze kreeft niet de indruk dat dit boek over lekkere recepten gaat. Op voorhand vermoed ik al een klef liefdesverhaal en vrees ik voor taalgebruik waar ik niet van houd (aan de hand van '2' in de titel).

In het begin was ik wat onwillig om dit boek te lezen, maar al snel, heel snel greep het verhaal mij. Erin is werkloos en komt via via bij Roulette, een trendy toprestaurant in New York, terecht. Het lijkt erop dat alles haar tegen zit: ze blinkt niet uit in haar werk als serveerster, die leuke kok merkt haar niet op en tot overmaat van ramp zadelt haar beste vriendin haar op met een nieuw, harig vriendje die haar huisbaas eigenlijk niet duldt. O, en de chef-kok heeft een hekel aan haar.

Alsof haar eigen 'problemen' nog niet genoeg zijn, is er tussen de chef-kok van Roulette, Carl, en Rick Holland, eigenaar van een ander toprestaurant, een soort van vete aan de gang. Erin wordt samen met wat collega's op pad gestuurd om Holland's restaurant te 'bespioneren' en dat maakt het er niet gemakkelijker op.

We volgen Erin tijdens haar gehele carrière bij Roulette. We zien haar vallen en opstaan (letterlijk) en groeien. Dit boek is geen klef liefdesverhaal. De liefde is slechts een bijzaak. Dit verhaal heeft een veel belangrijkere les, die ikzelf ook geleerd heb. Soms moet je een andere weg nemen die naar Rome leidt, om erachter te komen dat jouw 'Rome' iets heel anders is. Het verhaal gaat over keuzes maken en risico's durven nemen. Moed hebben, niet opgeven en voor jezelf op durven komen.

Dit boek was als een verfrissende wervelwind. In een vlot tempo geschreven, gemixt met een vleug humor en een grote snuf inlevingsvermogen. Ik ben blij dat ik gekozen heb voor dit boek, waarmee mijn vooroordelen over chicklits toch duidelijk tegengesproken worden. Een chicklit is niet per definitie slechts een klef liefdesverhaal met 'shopaholics', maar kan wel degelijk een boodschap met zich meebrengen en een belangrijk thema aanhalen zonder dit zwaar te maken.

Na het lezen van 'Diner voor 2' zal ik zeker vaker kijken naar chicklits - in de hoop dat deze net zo verrassend zullen zijn. Met dit boek geniet je van de meest vreemde, culinaire benamingen van gerechten en vooral van de turbulente tijd die onze hoofdpersoon meemaakt.

ISBN: 9789044321227

Geen opmerkingen:

Een reactie posten