maandag 12 juli 2010

Toy Story 1


Als klein meisje zijnde, dacht ik altijd dat ‘Toy Story’ een Disney film voor jongens was. Daarom heb ik hem nooit gekeken. Maar nu ‘Toy Story 3’ in de bioscoop draait, ben ik toch wel heel nieuwsgierig naar de eerste twee delen. Was mijn vooroordeel, een typische jongensfilm, juist of zat ik er volkomen naast?

‘Toy Story’ was de eerste lange volledig computergeanimeerde film. De beelden zijn prachtig en de film begint zijn verhaal. We zien de jonge Andy, dolgelukkig met zijn speelgoed. Vooral met de cowboypop Woody, die hij overal mee naartoe neemt. Maar als Andy jarig is en nieuw speelgoed krijgt, lijkt Woody niet langer de favoriet.

Andy is gek op zijn nieuwe Buzz Lightyear en samen beleven ze een hoop plezier. Woody voelt zich in de steek gelaten en koestert wrok tegen Buzz. Buzz realiseert zich echter niet dat hij speelgoed is, maar gelooft een ware astronaut te zijn. Op een dag is Andy (dankzij Woody) Buzz kwijt en besluit hij Andy weer mee te nemen.

Uiteindelijk loopt dit uit op een grandioos avontuur, waarin we een mooie vriendschap zien ontstaan tussen Buzz en Woody. Samen komen ze terecht bij Sid, de kwaadaardige buurjongen van Andy. Sid martelt al het speelgoed wat in zijn handen terecht komt en onze cowboy- en spacevriend weten ternauwernood te ontsnappen. Bovendien komt Buzz er tijdens deze reis achter dat hij geen astronaut is, maar speelgoed. Hij zit in de put, maar Woody helpt hem er weer bovenop. Immers, als speelgoed ben je toch iemands beste vriend? Wat is er nou mooier dan dat?

Mijn vooroordeel was absoluut niet juist. Dit is een prachtige Disneyfilm, voor jong en oud. Het speelgoed spreekt tot de verbeelding en laat je (mij in ieder geval wel) weer even weemoedig terugdenken aan jouw favoriete knuffel of pop. Het is aandoenlijk en vertederend, maar niet zoetsappig. Het belangrijkste thema in dit verhaal is vriendschap. Niet alleen de vriendschap die uiteindelijk ontstaat tussen Woody en Buzz, maar ook de oude vriendschap tussen Woody en het andere speelgoed. Daarnaast zien we iets belangrijks over vertrouwen en bovendien het groene monster jaloezie. Kinderen zullen het misschien niet zo bewust meekrijgen, maar voor mij waren deze dingen overduidelijk.

Aanrader? Een absolute ja! Op naar ‘Toy Story 2’ en ‘Toy Story 3’ (in 3D) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten