zaterdag 24 juli 2010

Inception

Bij deze spannende film moet je er vooral voor zorgen dat je niet slaapt en je aandacht erbij hebt. Gelukkig is dat niet heel moeilijk, want je wilt je ogen niet van het scherm afhalen en baalt als een stekker wanneer het pauze is.

Dom Cobb, gespeeld door Leonardo DiCaprio, is een dief. Een meesterdief. Hij steelt echter geen dingen van materiële waarde, noch berooft hij banken. Nee, Cobb steelt iets veel dierbaarders. Deze man steelt de diepste, kostbaarste geheimen van het onderbewust zijn, wanneer zijn slachtoffers in dromenland zijn. Op deze momenten zijn ze het meest kwetsbaar. Dit proces heet 'extraction'.

Extraction heeft Cobb niet alleen een nieuwe manier van belangrijke informatie ontfutselen bezorgd, maar ook zijn vrijheid en alles wat hij liefhad afgenomen. Cobb krijgt echter de mogelijkheid om dit allemaal weer terug te winnen. Hoe? Door het omgekeerde te doen van extraction. Inception.

Cobb stelt een nieuw team samen om deze belangrijke zaak te voltooien. Aan Cobb en zijn mensen de taak om de desbetreffende persoon nieuwe ideeën 'in te planten', waardoor belangrijke beslissingen genomen worden. Dit gaat echter niet zonder gevaar: inception is een duister en behoorlijk onbekend proces. Alsof dat niet genoeg is, spelen Cobb's persoonlijke problemen op de kop en dat werkt hem gevaarlijk tegen.

Toen de film afgelopen was, zat ik met verbazing te kijken. Ik begreep het nog steeds niet helemaal, hoewel ik de hele film niets anders kon dan naar het scherm kijken. Wat een meesterlijk verhaal. Je moet een genie zijn om zoiets te kunnen bedenken en ik was dan ook verbijsterd. Nu, twee dagen later, begrijp ik het pas echt. Een film die aanzet tot denken en puzzelen. Er iets tegen doen is onmogelijk - je wilt gewoon weten hoe het in elkaar steekt.

Het belangrijkste thema in deze film is liefde. Op een wat indirectere manier, maar hij is er overduidelijk. Daarnaast is tijd een heel belangrijke factor, die zorgt voor veel spanning en sensatie. Om het thema dromen niet te vergeten, want we twijfelen er soms zelfs aan of we nu in een droom of de realiteit leven. Over het acteerwerk van de acteurs weet ik vrij weinig te zeggen. Het was geloofwaardig en levend. De film zelf slokte mij echter zo op, dat het acteerwerk me behoorlijk is ontgaan.

Ik kan hier lang of kort over doorgaan, maar het is een film die je met eigen ogen moet zien om het te kunnen begrijpen en bevatten. Dat was natuurlijk de subtiele hint: dit is een aanrader!

3 opmerkingen:

  1. Na je review weet ik het zeker, deze moet ik ook zien!:)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben benieuwd wat je ervan vindt! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De film was absoluut de moeite waard. Je moet inderdaad goed de aandacht er bij houden, maar dan heb je ook wat :-D

    BeantwoordenVerwijderen