donderdag 15 juli 2010

Cacao-ufo's

Nu ik zelf toch wel een tegenslag te verwerken heb gehad, is goed nieuws meer dan welkom. En omdat mijn vriend dat afgelopen maandag heeft gehad, vond ik dat het tijd was om dat toch een beetje te vieren en hem te verrassen. Dus vandaag ben ik naar de winkel gegaan en heb ik alles gekocht wat ik nodig had om te doen wat ik al lang geleden beloofd heb: chocolate chip cookies maken! Of in dit geval, chocolate chip cocos cookies, omdat ik de kokos nog in huis had.

Hiervoor hebben we nodig:
- 125 gram boter
- 100 gram suiker
- 1 ei
- 200 gram zelfrijzend bakmeel
- Cacaopoeder
- Geraspte kokos
- 90 gram pure chocolade ( ½ van een grote reep á 180 gram)

Als eerst zet je natuurlijk alle juiste hoeveelheden klaar, zodat je lekker aan één stuk door kunt gaan. De 90 gram pure chocolade hak je met een groot mes (geen kartelrand!) in kleine stukjes. Of misschien prefereer je wat grote ‘chunks’ erin, want dat kan natuurlijk allemaal. Vergeet trouwens niet om de oven voor te verwarmen op 180 á 200° (afhankelijk van hoe heet jouw oven wordt).

Zorg ervoor dat de boter een poosje uit de koelkast is om op temperatuur te komen en zacht te worden. Vervolgens snijd je het grote blok in kleinere stukjes. Voeg alle suiker hier aan toe en maak daar een zo glad mogelijk mengsel van (met een handmixer is het meest gemakkelijk, ikzelf heb het met mijn handen gedaan bij gebrek aan juist materiaal).

Breek het ei in een beker of kopje, zodat je er zeker van bent dat er geen stukjes van de schaal in je beslag zullen belanden. Voeg het ei toe aan het mengsel en maak hier een glad beslag van. Doe het zelfrijzend bakmeel er vervolgens met kleine beetjes bij, zodat het goed vermengt met de andere ingrediënten. Het zal een vieze, smeuïge en plakkerige massa worden, maar zolang hij glad is, is het goed. Voor deze twee stappen heb ik een garde gebruikt.

Dan komt de cacaopoeder. De hoeveelheid heb ik puur op de gok toegevoegd, dus daar kan ik geen getallen bij geven. Als de cacao het beslag volledig gekleurd heeft, is het tijd om de geraspte kokos toe te voegen. Ook dit is puur op gevoel. Deze twee ingrediënten vermeng ik overigens met een gewone eetlepel. Daarna schep je de chocolade stukjes erdoor en klaar is je beslag!

Met een ijsschep heb ik de bruine smurrie op de met bakpapier beklede bakplaat gelegd. Met een vork heb ik getracht er zo rond mogelijke koekjes van te maken, maar door de chocoladestukjes en plakkerigheid van het beslag, is dit nog een hele klus. Zorg wel dat er behoorlijk wat afstand is tussen de aanstaande koekjes.


Meestal duurt het zo’n vijftien á twintig minuten voor ze gaar zijn, maar ik geef er de voorkeur aan om iedere vijf minuutjes even te gaan kijken. Toen ik de eerste keer ging, zag alles er nog normaal uit, maar de tweede keer viel mijn mond open. Mijn chocolate chip cocos cookies waren omgetoverd in bizar gevormde ufo's! Het beslag is zodanig zwaar, dat ze naar beneden uitzakken en dus platter worden dan verwacht, maar ook een véél grotere doorsnede krijgen. Let er dus extra goed op dat ze niet te dicht bij elkaar liggen!

Als ze uit de oven kunnen, leg ik het bakpapier met de koekjes altijd op een plaat die op kamertemperatuur is. Dit omdat de bakplaat zodanig heet is, dat de koekjes aan de onderkant mogelijk te ver doorgaren.



Of ze lekker zijn, heb ik niet kunnen proeven omdat ik een cacao-allergie heb. Maar aan de verraste en verrukte reactie en lovende woorden van mijn vriend te merken, is dit erg geslaagd. De kokos echter proefde hij niet echt, omdat de chocolade overheerst. Jammer, maar het was de moeite waard om het te proberen. Volgende keer worden het kokos-banaan koekjes.

3 opmerkingen: