zondag 1 augustus 2010

Eigenlijk snap ik het niet zo goed

Als ik erover na ga denken, vind ik het eigenlijk maar een raar fenomeen. Omdat we niet beter weten, nemen we het voor lief en zien we het als vanzelfsprekend. Maar waarom krijgen we eigenlijk cadeautjes voor onze verjaardag? En wat betekent onze verjaardag eigenlijk?

Een verjaardag betekent eigenlijk niets meer dan het feit vieren dat iemand weer één jaar ouder is geworden. Oftewel, weer een jaar heeft overleefd op deze aardbol. Het begin van een nieuw levensjaar. Maar is dat ook wat het werkelijk betekent?

Bij deze verjaardag horen, in Nederland in ieder geval, een aantal tradities. Men gaat bij elkaar op visite om het te vieren en geeft de jarige een cadeau. De jarige op zijn beurt serveert iets lekkers, doorgaans taart of ander gebak. Waarom? Dat is mij nog altijd een raadsel.

Voor mij betekent een verjaardag vooral het samenzijn met mensen die ik liefheb. De waarde van de cadeautjes is belangrijk. Nee, daarmee bedoel ik niet de geldwaarde. Ik krijg het liefst cadeautjes die ik niet verwacht en waar heel goed over nagedacht is. Cadeautjes die bij mij passen. Dat getuigt mij ervan dat mensen om mij geven. Mij net zo liefhebben. Een persoonlijk cadeau is voor mij belangrijker dan een duur cadeau. Veel belangrijker.

Waarom schrijf ik dit allemaal? Omdat ik nog steeds overweldigd ben door mijn eigen verjaardag. Afgelopen vrijdag, 30 juli 2010, ben ik alweer negentien jaar geworden. En zoals ieder jaar, roep ik ook dit jaar weer met heel mijn hart dat dit 'the best birthday ever!' was. Ik heb het kunnen vieren samen met de belangrijkste mensen in mijn leven. Het was gezellig, deed mijn zorgen voor zover mogelijk even vergeten en ik heb genoten. De cadeaus waren allemaal met zorg en liefde uitgezocht, overdacht en verrassend.

Ik voelde me overweldigd, fortuinlijk, gelukkig en ik ben een verwend prinsesje. Het geeft me energie voor het nieuwe jaar. Een nieuw levensjaar met nieuwe kansen, mensen en mogelijkheden.

3 opmerkingen:

  1. Dankje! :-) Ik voel me vereerd dat ik nu een volger heb ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi geschreven lief nichtje! Jammer dat ik er niet bij kon zijn op je verjaardag. We gaan gauw een keertje afspreken!

    BeantwoordenVerwijderen